Zo bouw je een toekomstbestedig team

8 essentiële tips

Hoe bouw je als snelgroeiende scale-up een ijzersterk, toekomstbestendig team?

Je scale-up groeit hard, het werk is nauwelijks bij te benen. Hoe los je dat op? ‘Niet met harder werken, zoals ik veel scale-ups zie doen,’ zegt Marble’s Myrna. ‘Juist als het druk is, moet je tijd vrijmaken om je processen en team toekomstbestendig te maken.’ Zo doe je dat.

‘Omdat processen piepen en kraken heeft iedereen het druk, en omdat iedereen zo druk is, vindt niemand tijd om die processen te verbeteren. Met de run and change-methode kun je dit doorbreken.’

1. Hire for attitude, train for skills

‘In een scale-up veranderen dingen continu. Dat vraagt om mensen met de juiste mentaliteit. Je wil iemand die flexibel is, vooruit wil, toegewijd is en een hoge leercapaciteit heeft. Als die attitude er is, dan zijn de skills over het algemeen goed aan te leren. Andersom is ingewikkelder.’

2. Kies analytisch vermogen op junior functies

‘Durf tegelijkertijd hogeropgeleiden te kiezen voor junior posities, zodat ze hun functie niet alleen operationeel aankunnen, maar ook het analytisch vermogen hebben om processen naar een hoger plan te tillen. Een veelgehoord probleem is de verveling die hogeropgeleiden in junior functies ervaren. Dat voorkom je door die posities diverser in te richten en basiswerkzaamheden te combineren met uitdagender projecten.’

3. Run and change

‘In een snelgroeiende scale-up ontstaat er vaak een vicieuze cirkel: omdat processen piepen en kraken heeft iedereen het druk, en omdat iedereen zo druk is, vindt niemand tijd om die processen te verbeteren. Met de run and change-methode kun je dit doorbreken. Sta in een wekelijkse meeting stil bij run-werkzaamheden (de dagelijkse operatie) en change-werkzaamheden (veranderprojecten). De ene week kom je aan je change-werkzaamheden toe, de andere niet – maar doordat je erop monitort, maak je bewustere keuzes.’

4. Creëer een feedback loop

‘Tijdens het veranderen van processen gaat er van alles fout. Dat is onvermijdelijk. Creëer een mindset binnen het team waarin reflecteren centraal staat, zodat iedereen gewend raakt om een fout niet alleen op te lossen, maar ook na te denken over hoe die fout is ontstaan en kan worden voorkomen.  Zo’n feedback loop kost op de korte termijn tijd, maar levert op de lange termijn veel op.’

‘Verandering wordt makkelijker als je het in kleine stapjes doet, zodat je flexibel blijft en snel bijstuurt.
Small steps, big changes.’
‘Verandering wordt makkelijker als je het in kleine stapjes doet, zodat je flexibel blijft en snel bijstuurt.
Small steps, big changes.’

5. Veranderen doe je niet in één keer

‘Verwacht tegelijkertijd niet dat je met een doorgevoerde verandering in één keer de juiste draai hebt gemaakt. Een verandering moet je finetunen – blijf feedback ophalen en finetunen. Verandering wordt makkelijker als je het in kleine stapjes doet, zodat je flexibel blijft en snel bijstuurt. Small steps, big changes.’

6. Structureer en centraliseer je traffic

‘In een scale-up gaat communicatie vaak ongecontroleerd door elkaar heen lopen. Er wordt geappt, gemaild, geslackt – als je dat niet structureert, komt alles overal tegelijkertijd binnen, waardoor je niet meer aan je werk toekomt. Zorg dat je de traffic centraliseert, zodat je die op gezette tijden op kunt pakken en zelf bepaalt wanneer je uit je productieve bubbel wordt gehaald. Bovendien moet het elimineren van uitzonderingen  hoog op de ‘change’ projectenlijst staan, dit voorkomt onnodige traffic.’

7. Werk met accountability

‘Wijs voor elk project één verantwoordelijke aan. Dit vastleggen samen met het team is voor mij een game changer geweest. Het werkt empowering, je zorgt ervoor dat iedereen iets heeft om zijn hart in te stoppen, en je voorkomt dat je er in een team per ongeluk vanuit gaat dat iemand anders iets gaat oppakken, waardoor uiteindelijk niemand het oppakt.’

8. Keep it fun

‘Als Head of Finance bij Ace & Tate heb ik geleerd: blijf met elkaar lachen, juist als de druk hoog is. Als er een urgent payment moest worden gedaan, zetten we de tune van Rocky op. Bij sollicitatiegesprekken vroegen we wat iemands favoriete saus is. Met een vrolijke sfeer houd je je bedrijf menselijk – uiteindelijk ben je niet bezig met levens redden. Ook belangrijk: sta niet alleen stil bij wat er gedaan moet worden, maar ook bij wat er al behaald is. Vier die successen!’

Myrna’s journey

Na 10 jaar in de audit gewerkt te hebben bij Deloitte en EY, waar ik veel best practices leerde, ben ik bij Ace & Tate aan de slag gegaan. Op dat moment waren ze in hoog tempo aan het uitbreiden. Ik begon als Head of Finance. In het begin was er nog weinig head aan, ik had 1,5 FTE op het team. Zelf aan de bak dus. En zo begon het avontuur!

Het vinden van de juiste mensen, het trainen van het team en ondertussen zorgen dat  zaken niet uit de hand liepen. In de beginfase draaide het niet om het soepel laten verlopen van processen, meer om ons hoofd boven water houden. Er was veel werk en dat ging nog niet van een leien dakje. Achteraf gezien is dat waar ik het meeste van heb geleerd.

Wat het uitdagend maakte, was dat wegebrek hadden aan resources en expertise in het 1-persoonsteam, dus moest ik dat eerst oplossen. Dit betekende ook dat ik grote rol speelde in uitvoering van operationele taken.

Toen we goede teamleden begonnen aan te nemen, ontstond de volgende uitdaging. Er kwam meer tijdsdruk vanwege de training- en inwerkperiode. Na een korte tijd begonnen we de ommekeer te maken en maakten we echte verbeteringen. Yes!

Waar we lange tijd mee bezig waren, was het corrigeren van oude cijfers en inlopen van en achterstanden. Met een audit voor de deur moesten we flink gas geven op onze ‘clean-up’ projecten.

Ik herinner me het gevoel van overwinning toen we eindelijk een goede afsluiting en review van de cijfers hadden. Voorheen stelden de andere teams ons vragen over de cijfers en of ze juist waren en zaten er soms nog fouten in. Maar de rollen waren omgedraaid en nu was het onze beurt om andere teams vragen te stellen over hun prestaties die in de cijfers werden weerspiegeld.

Accountingfouten,  tussenrekeningen, veel handmatige stappen en late betalingen. Die lagen achter ons. We hadden de controle! Klaar om echt waarde toe te voegen aan het bedrijf en ons spel naar een hoger niveau te tillen. Na twee jaar hadden we een team van 10 mensen dat naadloos samenwerkte.

Na Ace&Tate heb ik wat freelance werk gedaan, waarbij ik ook start-ups hielp hun processen op te bouwen en door een audit heen te komen. Ik raakte steeds meer gepassioneerd hierover en besefte dat ik een team nodig had om een grotere impact te maken en meer bedrijven te helpen. Toen ontmoette ik Marfred, met een vergelijkbare visie, en hebben we Marble opgericht.

Curious for more? Check this!

Reviews

Reviews from our customers for whom we have built and fixed things. As our mission states, ‘We unlock the power of numbers to fuel the dreams of changemakers.

Cases

This is what truly makes our hearts beat faster: being part of the client’s team, achieving measurable results, gaining deeper insights, reducing time-consuming tasks, and being ready to further grow!

Blog

Get ready to embark on a rollercoaster ride of intellect and entertainment, as we explore topics ranging from the profound to the pleasantly peculiar.

Open chat
Scan the code
Hey there! What's on your mind? We're here to assist.