Impact maken met hippe WC rollen,

het kan! Scale-up lessen van The Good Roll.

Casper is CFO bij The Good Roll en vertelde over zijn scale-up lessen.

De WC rol als woonaccessoire? Bij the Good Roll kregen ze het voor elkaar. Met kleurige en grappige wikkels + een goed verhaal, wil iedereen deze rollen showen in z’n toilet.

Myrna sprak met de CFO Casper Willemsen over impact maken en opschalen. En natuurlijk zijn 3 gouden scale-up lessen. ‘We verliezen bijna geen abonnementen, we krijgen er alleen maar nieuwe bij.’

Members of the Marble Team

“Op een mooi verhaal alleen ga je het niet redden”

The Good Roll doet aan impact-ondernemen. Hoe ziet impact-ondernemen er in de praktijk uit?

De businesscase moet kloppen als je 50% van de winst weggeeft

‘We gaan bij The Good Roll vrij ver. We ondernemen niet alleen op een duurzame manier, we geven ook nog eens 50% van onze netto winst weg. En toch kunnen we – net als winstgedreven bedrijven – gezonde cijfers draaien. Je business case moet alleen heel goed in elkaar zitten, en het wordt meer een langetermijninvestering dan een kortetermijninvestering. Je kunt ook niet zomaar zeggen: over vijf jaar draaien we €1 miljard omzet. Want je moet alles kunnen onderbouwen – ook hoe je de helft ervan gaat weggeven.’

De verwachting van de klant is anders dan bij een niet-impact product

‘Daar staat tegenover dat klanten bij een impact-onderneming doorgaans heel dedicated zijn. Wij verliezen bijna geen abonnementen, we winnen ze alleen maar. De afgelopen jaren zijn we met 15% gegroeid, zonder daar veel voor te doen. Klanten identificeren zich ook graag met je product. Wij verkopen bijvoorbeeld ‘naakte’ wc-rollen en wc-rollen met een The Good Roll-wikkel; mensen zetten toch liever een paar rollen met herkenbare wikkels neer. Wat je ook veel ziet, is dat duurzame merken vanzelfsprekend A-merken worden. Omdat je kostprijs hoger is, word je duurder voor de klant. Die verwacht daardoor vanzelfsprekend een bepaalde kwaliteit. Die kwaliteit moet je waarmaken, want op een mooi verhaal alleen ga je het niet redden.’ 

Een gezamenlijk groter doel

‘Wat ik verder binnen het bedrijf vooral zie, is dat iedereen hier een gezamenlijk doel heeft. Carrière maken wil iedereen, ook bij The Good Roll, maar daar komt nog iets extra’s bij – we geloven ook echt in onze missie.’

Welke taak wachtte er op je bij The Good Roll?

‘Inzicht creëren, dat was het belangrijkste.’ Grote lach. ‘Toen ik aan boord kwam was de situatie niet al te best.

Er was een boekhoudpakket voor kleine bedrijven geïmplementeerd, er waren spreadsheets – een hele hoop spreadsheets – maar het liep niet lekker. Er was een prijslijst, maar niemand wist hoe die prijslijst werkte. Er was een voorraadstand, maar deze sloot niet aan op de werkelijke kostprijzen.

Dus ik ben als eerste alles gaan rechttrekken. Het voordeel van Google Spreadsheets is dat je alle sheets live aan elkaar kunt koppelen, zodat je alles met elkaar kunt muteren. Als je dat goed in de gaten houdt, kun je daar best veel mooie dingen in bouwen, zolang je geen volledig ERP-systeem hebt.

“Ik moest de rest van het team ook een beetje overtuigen van mijn toegevoegde waarde”

Members of the Marble Team

Het zal CFO’s bekend in de oren klinken, maar ik moest de rest van het team ook een beetje overtuigen van mijn toegevoegde waarde. Op een gegeven moment moest er een jaarbegroting gemaakt worden. Ik heb in één weekend 24 uur gewerkt, zodat we er op de maandag eentje hadden waar we ook nog een beetje mee konden sturen en waar we verschillende scenario’s in konden verwerken. Vanaf dat moment was iederen wel overtuigd, want daardoor ontdekten we dat onze prijzen simpelweg niet klopten. Omzet haalden we wel, maar het liep er aan alle kanten weer uit. Toen zijn we op marges gaan sturen.’

Members of the Marble Team

“Een andere belangrijke doelstelling: we willen niet CO2-neutraal worden, maar CO2-negatief”

Welke uitdagingen liggen nog voor je?

‘We willen naar 40.000 abonnementen groeien, zodat we een stabiele, terugkerende omzet hebben. Dat betekent dat we met zo’n 35% moeten groeien. Een realistisch scenario, want we groeien nu met 25%, zonder daar iets voor te doen. En we willen onze productie uitbreiden naar Ghana. De Ghanese boer moet door ons straks drie keer zo veel gaan verdienen per maand. Een andere belangrijke doelstelling: we willen niet CO2-neutraal worden, maar CO2-negatief. Dat slaat vooral B2B aan, want het betekent dat bedrijven hun CO2-footprint omlaag brengen door bij ons in te kopen. Compenseren met wc-rollen, dus eigenlijk.’

Wat zijn jouw drie gouden tips voor scale-up CFO’s?

“Je kunt dus maar beter een businesscase hebben waarbij je zo snel mogelijk positief draait, anders ga je het gewoon niet redden”

Members of the Marble Team

Les 1. Ga voor een gezonde winst- en verliesrekening.

‘De tijden dat je de eerste drie jaar verlies kon draaien en toch investeerders kon vinden, zijn voorbij. Dat gebeurt gewoon niet meer – en die omslag is heel snel gegaan. Je kunt dus maar beter een businesscase hebben waarbij je zo snel mogelijk positief draait, anders ga je het gewoon niet redden. Je bijt jezelf eigenlijk in de staart: omdat je geen winst maakt, loop je investeringen mis, terwijl je die om precies dezelfde reden dus juist nodig hebt.’

Les 2. Zoek je investeerders binnen je eigen klantenkring

‘Dit is een waarschuwing en tip in één: kies je investeerders zorgvuldig. Het lijkt misschien alsof duurzaam investeren al volop gebeurt, maar in de praktijk blijkt dat de markt er nog niet klaar voor is. Investeerders, zeker bij de grote instanties, gaan vooral voor de short term – winst en doorverkopen – en kijken niet naar de waardecreatie op de lange termijn. Zoek je toch echt investeerders, kijk dan als eerste in je eigen dedicated klantenkring. Daar heb je de meeste kans op een investeerder met dezelfde blik als jij.’

Les 3. Structureer niet te snel, maar wel snel genoeg

‘Je kunt meer opvangen met goede structurering dan met meer personeel. Zorg daarom dat je processen inzichtelijk zijn. Standaardiseer ze, en zorg dat je software daarop aansluit. Doe je dat niet, dan groei je – zeker in een scale-up – al snel uit je voegen. Dan loop je vast omdat je software ontoereikend is of je processen langs elkaar heenlopen, terwijl de werkdruk intussen onnodig hard stijgt. Allerlei problemen die je kunt voorkomen door op tijd te structureren.’

The Good Roll Foundation

The Good Roll Foundation heeft één doel: duurzame sanitaire voorzieningen beschikbaar maken. Onze Foundation is opgericht om het geld dat we ophalen met de verkoop van onze rollen zo goed mogelijk te besteden aan de bouw van sanitatie, zonder hierbij winst te maken.

The Good Roll doneert ieder jaar 50% van de nettowinst aan het bouwen van toiletten in ontwikkelingslanden. Dit is de netto winst, dus de winst die overblijft nadat de gemaakte kosten (personeel, kantoor) in mindering zijn gebracht.

De route van Casper Willemsen – CFO The Good Roll

Casper Willemsen kwam via een hink-stap-sprong bij The Good Roll terecht. ‘Tijdens mijn accountancy-opleiding liep ik vast op mijn afstudeeropdracht. Ik kreeg het advies drie maanden rust te nemen. Precies in die maanden kreeg ik een baan bij een accountancybedrijf aangeboden, waardoor het afstuderen op een lager pitje kwam te staan. Na de baan volgde een korte periode als freelance externe controller, tot ik een baan vond bij een administratiekantoor dat me tegelijkertijd de ruimte gaf om alsnog mijn studie af te ronden. Daarna wist ik: ik wil bij een duurzaam bedrijf werken. Ik had inmiddels genoeg bedrijven van binnen gezien om me te realiseren dat bedrijven zo veel vrijheid krijgen, dat ze onherroepelijk voor klimaatproblemen zorgen. Bij The Good Roll kan ik winst én impact maken.’

Curious for more? Check this!

Reviews

Reviews from our customers for whom we have built and fixed things. As our mission states, ‘We unlock the power of numbers to fuel the dreams of changemakers.

Cases

This is what truly makes our hearts beat faster: being part of the client’s team, achieving measurable results, gaining deeper insights, reducing time-consuming tasks, and being ready to further grow!

Blog

Get ready to embark on a rollercoaster ride of intellect and entertainment, as we explore topics ranging from the profound to the pleasantly peculiar.

Open chat
Scan the code
Hey there! What's on your mind? We're here to assist.